Dilbeekse Mobiliteit in 2020


maandag, 4 november, 2013
Ruim 75 belangstellenden voor Mobiliteit in Dilbeek

 

Eind oktober organiseerde CD&V samen met DNA een avond rond mobiliteit in de muziekacademie Dil’Arte in Dilbeek. Zo’n 75 belangstellenden kwamen kijken en luisteren naar vier specialisten uit België en Nederland. Paul Gerretsen van Eurometropool toonde aan de hand van een tool (Sprintstad) hoe je de evolutie van mobiliteit kunt voorspellen. Met interessant beeldmateriaal over de groei van steden, liet Gerretsen zien hoe Nederlandse dorpen langzaam opgaan in een stedelijk weefsel. Bram Vermeulen van Euroimmostar vertelt hoe het ruimtelijk denken en de mobiliteit in de 20ste eeuw is gewijzigd. En welke oplossingen planologen aanreiken voor de 21ste eeuw.  Philippe Jacobs van De Lijn vertelde iets over de toekomstplannen van de nieuwe buslijnen rond Brussel en liet weten dat een verbinding Brussel-Ninove weliswaar tot de mogelijkheden behoort, maar zeker niet vóór 2025 zal gerealiseerd worden. Eén en ander zal afhangen van de plannen van de komst van een mogelijk treinstation in Schepdaal. Ter zake  is door Infrabel nog niets beslist. Wim Michiels is directeur mobility bij De Lijn en mocht besluiten met een leerrijk verhaal over het stop –principe, waarbij de verkeersstromen van stappers, trappers, openbaar en privaat vervoer gemeten worden en in kaart gebracht. Wim had het over de grote mobiliteitsuitdagingen van de toekomst en paste dit toe op Dilbeek.  De spreker gelooft onder meer in een explosieve groei van het aantal elektrische fietsen.

Na het gesproken gedeelte boden de fracties CD&V en DNA een drankje aan in de foyer van Dil’Arte.