Massale opkomst voor 11 november in Schepdaal

woensdag, 12 november, 2014
Massale opkomst voor 11 november in Schepdaal

Nooit meer oorlog. In Schepdaal is het niet langer een holle slogan. Tientallen kinderen van gemeenteschool De Klimop en hun ouders waren om iets voor elven op post op de markt in Schepdaal voor de viering van wapenstilstand. De grote opkomst was een verrassing voor de vierkoppige fanfare, voor Schepen Jef Vanderoost en voor gemeenteraads-voorzitter Georges Devliegher, die op andere jaren de oorlog herdenken samen met 10 à 15 enthousiastelingen. De kinderen gooiden zelfgemaakte klaprozen op het plantsoen rond de zuil met de namen van de Schepdaalse gesneuvelden. Na de Brabançonne en het Vlaamse volkslied, speelde de fanfare een ingetogen versie van de Last Post. Iets wat de kinderen herkenden, want een dag eerder trokken de zesdejaars met hun klas naar het Tyne Cot kerkhof in Passendale en woonden ze de Last Post bij aan de Menenpoort. Na de ceremonie aan de Markt, volgden de groep van zo'n 100 mensen de fanfare en de notabelen naar het kerkhof van Schepdaal. Na de ceremonie trok het gezelschap naar café de Rustberg voor een receptie.