De zoneraad keurde in haar vergadering van 25 september bij unanimiteit het ontwerp van huurovereenkomst goed voor de nieuwe brandweerpost in Dilbeek. De zone stemde in met de huur van de nieuw op te richten brandweerpost aan de Ninoofsesteenweg volgens de gemaakte plannen. Het ontwerp van huurovereenkomst zal op de volgende gemeenteraad (16 oktober) ook ter goedkeuring worden voorgelegd. Na goedkeuring van deze overeenkomst door de gemeenteraad, kan het bestek voor aanbesteding gepubliceerd worden. De bouwvergunning is reeds uitgereikt.

Hiermee krijgt een lang aanslepend dossier eindelijk een positief resultaat. Schepen Jef Vanderoost werkt al sinds eind vorige legislatuur hard voor dit dossier en is er altijd voor blijven vechten, ook binnen de meerderheid: “Hiermee wordt bevestigd wat we al verschillende jaren op de gemeenteraad hebben verdedigd: de nieuwe post op de Ninoofsesteenweg is vandaag de beste oplossing voor Dilbeek én voor de brandweer”. Sinds de wissel in de gemeenteraad werd het dossier echter geblokkeerd door de alternatieve meerderheid.

De bouw van de nieuwe brandweerkazerne in combinatie met een multifunctionele zaal voor onze verenigingen, noodwoningen (ter vervanging van huur door het OCMW) en ondergrondse parkeergelegenheid voor de buurt (parkeerdruk in heringericht centrum), is een project dat al verschillende jaren in opbouw is. Het volledige programma werd nog goedgekeurd op het einde van de vorige legislatuur. De voorbije jaren werd een vooruitstrevende project met efficiënt ruimtegebruik uitgewerkt in nauw overleg met de brandweer. Het dossier was klaar voor aanbesteding, met een kostprijs/m² ruim onder die van andere recente kazernes en met een programma dat veel meer mogelijkheden én een betere locatie biedt dan de huidige post. "Met deze nieuwe post gaan we voor een optimale bescherming van onze burgers én voor optimale werkomstandigheden voor diegene die ons dag in dag uit beschermen. De toestand vandaag in de post Dilbeek is onverantwoord. De post moet trouwens ook op de huidige locatie weg om de renovatie van de kasteelhoeve, de verhuis van het gemeentelijk archief én de afronding van het Masterplan Dilbeekse Kern mogelijk te maken.", zegt schepen Vanderoost. Het project is dus een cruciale schakel in de hele toekomstvisie voor het centrum.

“Uiteindelijk komt de waarheid dus bovendrijven, ook al had de brandweerpost er zonder deze politieke spelletjes vandaag al gestaan”, besluit schepen Jef Vanderoost.  Het budget is in ieder geval al voorzien. Als alles goed gaat, kan het project begin volgend jaar in aanbesteding. Voor de bouw wordt op minstens 2 jaar werk gerekend.