In het centrum van Itterbeek staan vandaag enkele gebouwen leeg. Na de verhuis van de kleuterschool worden de oude schoollokalen niet meer gebruikt en ook NGO Memisa heeft haar lokalen in Itterbeek, het oude kloostergebouw, verlaten. Deze gebouwen nemen een strategische plaats in het centrum van het dorp. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de toekomst. De gemeente nam het initiatief om met de eigenaars rond de tafel te zitten om te vermijden dat de gebouwen in afwachting van een toekomstplan leeg staan.

Schepen Jef Vanderoost: “We zijn met beide eigenaars tot een overeenkomst gekomen om de gebouwen gedurende enkele jaren als gemeente in gebruik te nemen. Dat geeft ons niet alleen de tijd om voor het hele gebied een ruimtelijk plan uit te werken, maar geeft ook fel begeerde ruimte aan lokale initiatieven”.   Het schepencollege keurde vorige maandag de ontwerpovereenkomsten goed.

Het team gemeenschap van vzw Cultuur&Samenleving zal nu werk maken van een waardevolle invulling. Een idee voor een evenement? Een start-up? Een plek waar je kan creëren? Of gewoon een plek om gezellig samen zijn? We zoeken enthousiaste buren, wijkcomités en verenigingen met een leuk idee of initiatief. De panden staan minstens 2 jaar en kunnen in die periode tijdelijk ingevuld worden.

Schepen Jef Vanderoost: “De Itterbeekse inwoners geven aan op zoek te zijn naar een plaats die de broeiplek is voor ontmoeting, actie, artistieke creatie en sociaal-cultureel leven. Tegelijkertijd zijn verschillende makers en creatievelingen op zoek naar een plaats om hun concept tot leven te brengen. Met dit project zijn we op zoek naar enthousiaste initiatiefnemers die mee invulling willen geven aan de lege lokalen en speelplaatsen.”

Belangrijk is dat de concepten een sociaal-culturele functie heeft. Het project heeft als bedoeling een plaats te zijn waar mensen samen komen en elkaar ontmoeten. Het idee of aanbod moet dus open staan voor iedereen. Zo komen we tot een plek die open staat voor experiment, sociaal-culturele omgang beheerd wordt door de belanghebbenden: jullie!

Geïnteresseerden zijn welkom op het op het infomoment op donderdag 18 oktober 2018 om 19u in Westrand. Zie ook: https://www.westrand.be/programma/2202//Maak_plaats_voor_jouw_idee_