Na bijna 2 jaar werk staat de gemeente op het punt een onderhouds- en energieprestatiecontract (OEPC) af te sluiten voor 12 grote gemeentegebouwen.  Schepen voor gebouwen Jef Vanderoost:” We zoeken een bedrijf dat wil instaan voor het onderhoud en energierenovatie van de technische installaties van 12 van onze gemeentegebouwen. Daarbij moeten ze niet alleen instaan voor het 'gewone' onderhoud en een optimale dagelijkse werking, maar ook zorgen dat de installaties gedurende 10 jaar op topniveau blijven én dat ze minstens 20% minder energie gaan verbruiken.”

De 12 gebouwen zijn de grootste energieverslinders van onze gemeentegebouwen met ook de meest complexe technische installaties: de 4 gemeentescholen (Jongslag, Keperke, Klimop, Kriebel), Westrand, D'ilArte, Dilkom, Roelandsveld, Ten Gaerde, Kasteel de Viron, Kasteelhoeve en de Welzijnscampus. “We werken nu al bijna 2 jaar aan dit dossier, dat technisch behoorlijk complex is”. Voor elk gebouw is in detail bepaald welke normen er moeten worden gehaald (o.a. qua comfort, snelheid herstellingen,...), waar er in moet geïnvesteerd worden en ook welke boetes er zijn als er niet wordt voldaan aan de voorwaarden.

De gemeenteraad van december stemde nog in met een aanpassing van de raming zodat er nog meer kan geïnvesteerd worden om zo nog meer te kunnen besparen. In totaal zal er gedurende 10 jaar meer dan 4 miljoen euro worden ingezet voor onderhoud en investeringen. “Dat bedrag wordt volledig terugverdiend door uitgespaarde energie én een beter eindstaat (waarde) van onze installaties.”, stelt schepen Vanderoost. Er wordt een minimum van 20% energiebesparing opgelegd. Elke indiener doet een eigen voorstel van maatregelen. Dat kan gaan van stookplaatsrenovaties (hoogrendenementsketels, warmtepompen, WKK,…), relighting (energiezuinige verlichting), het optimaliseren van regelingen, het digitaal opvolgen van verbruiken tot installatie van zonnepanelen.

Eind januari weten we wie deze opdracht voor de gemeente mag uitvoeren. Dan kan de uitvoering starten met heel wat investeringen in de beginjaren. “Zo maken we ons bestaande patrimonium klaar voor de toekomst: energiezuinig en met maximaal comfort voor de gebruikers”, besluit schepen Vanderoost.