Woendag werd in aanwezigheid van onze schepenen Jef Vanderoost (onderwijs) en Bernadette Van Coillie (burgerzaken) het nieuwe scholenproject voor anderstalige ouders feestelijk afgesloten.

Vanuit het flankerend onderwijsbeleid van de gemeente (team kind- en jongerenwelzijn) werd dit netoverschrijdende project uitgerold in nauwe samenwerking met de twee Schepdaalse scholen (Trip Trap en De Klimop), het Centrum voor Basiseducatie en met financiële steun van de Vlaamse Overheid.  13 ouders kwamen dit schooljaar vrijwel elke woensdagvoormiddag samen om hun Nederlands bij te schaven. Voor vele anderstalige ouders is het immers niet makkelijk te communiceren in het Nederlands met de leerkracht, schoolbrieven te begrijpen of hun kind te helpen bij huistaken. Het is een extra aanbod op maat om ouders specifiek te ondersteunen in hun kennis van het Nederlands rond school-gerelateerde thema’s. De lessen stonden daarom volledig in het teken van het schoolgebeuren en zijn een combinatie van Nederlands oefenen en maatschappelijke oriëntatie. Er werd gewerkt met materiaal uit de school zoals brieven, de klasagenda, kalender. Ook praktisch taalgebruik voor contacten met de school werd geoefend (oudercontact, schoolfeest…) en er werd ook actief naar de klassen gegaan.

Om het schooljaar feestelijk af te sluiten werd een samen gekookt met en voor kinderen van het vierde leerjaar en kindjes van de derde kleuterklas. De trotse ouders kregen ook hun attest van het Centrum voor Basiseducatie.

Schepen voor Onderwijs Jef Vanderoost: “Dit project heeft er ook voor gezorgd dat de ouders ook nauwer betrokken zijn bij de school en actiever deelnemen aan andere activiteiten. Het project in Schepdaal wordt in ieder geval verder gezet en we bekijken nu of de dit project, mits voldoende interesse, ook in andere scholen kunnen opstarten.”