Schepen Jef Vanderoost: “Dankzij ons goed onderbouwd parochiekerken- en pastorieplan en de voorbereidende denkoefeningen binnen het masterplan Keperenberg-Caerenbergveld, konden we de jury overtuigen om de Sint-Rumolduskerk te selecteren”. Het is de 2e Dilbeekse kerk die sinds de opmaak van het plan werd geselecteerd door het projectbureau herbestemming kerken. Vorig jaar werd ook de Sint Martinuskerk in Sint-Martens-Bodegem geselecteerd voor een onderzoek in het thema Verrijzeniskerk. Van dat onderzoek worden binnenkort de eerste voorstellen besproken.

Voor de Schepdaalse kerk wordt een bestemming als multifunctionele zaal onderzocht. Net als voor de Sint-Martinuskerk werd voor de Sint-Rumolduskerk een nevenbestemming vooropgesteld in het kerkenplan. Voorzitter kerkraad Geert Straetmans: “De kerkraad de intentie heeft om zijn gebouwen terug een open karakter te geven door in de toekomst ook meer activiteiten te organiseren.” Zo kan er dit weekend, tijdens Schepdaal Feest alvast een fototentoonstelling over het dorp bewonderd worden.

“Stap voor stap werken we zo aan de effectieve realisatie van het Dilbeekse parochiekerken- en pastorieplan”, zegt schepen Jef Vanderoost. Volgende week vindt de verkoop plaats van de beschermde pastorie van Sint-Martens-Bodegem. Onlangs kreeg ook de oude pastorie van Sint-Theresia via een erfpacht een gegarandeerde bestemming als chirolokalen. En er zitten nog heel wat andere projecten de pijplijn.