Provincie aanvaardt schenking van Stichting Felix De Boeck

dinsdag, 18 september, 2012
Provincie aanvaardt schenking van Stichting Felix De Boeck

De Stichting Felix De Boeck schenkt haar volledige collectie kunstwerken aan de provincie Vlaams-Brabant. Het werk van Felix De Boeck blijft wel bewaard en tentoongesteld in het FeliXart Museum in Drogenbos.

'De kunsthistorische waarde van deze schenking is aanzienlijk', zegt Elke Zelderloo, gedeputeerde voor cultuur. 'Felix De Boeck is nationaal en internationaal erkend om zijn pioniersrol in de abstracte schilderkunst. De collectie van 1660 tekeningen is de grootst bestaande verzameling. De avant-gardeperiode 1919-1922 is stevig aanwezig en bevat de kunsthistorisch belangrijkste werken van hem. De correspondentie maakt een beter begrip van de kunstenaar mogelijk en de historische context van zijn loopbaan duidelijk. De originele en  vrijwel complete collectie tijdschriften is eveneens zeldzaam in haar soort'.

De tekeningen van Felix De Boeck, waarvan de tentoonstelling in het museum nog tot 14 oktober loopt, werden opgenomen in een boek.
Het boek toont de hele ontwikkeling van het werk van Felix De Boeck, gaande van expressief fauvistische ontwerpen, over krachtige futuristische koppen en kubistische landschappen tot geometrisch abstracte composities van internationaal niveau.