Raadslid Gino Roesems diende op de gemeenteraad een voorstel van reglement in om een rol gratis huisvuilzakken te bezorgen aan Dilbekenaren die om medische redenen extra restafval produceren. Spijtig genoeg werden onze sociale voorstellen door de meerderheid in de gemeenteraad weggestemd worden.

"Het voorstel dat ik indiende gaat niet om heel veel geld. En Dilbeek loopt wat deze doelgroep betreft achter op vele andere gemeenten. De wrange vraag is of welzijn hoog op de agenda staat bij de nieuwe coalitie. Ik zal blijven ijveren voor dit punt.En ik ben hoopvol dat het punt opgenomen wordt in het meerjarenplan vanaf 2020.", zegt Gino Roesems.

Het voorstel tot reglement omvat een sociale correctie op het belastingsreglement in de vorm van gratis huisvuilzakken voor een bepaalde doelgroep, nl. inwoners die in hun thuissituatie extra afval produceren als gevolg van een medische aandoening.

Zij die in hun kennissenkring stoma-patienten of personen met incontinentie of personen die thuis aan nierdialyse doen, kennen; weten dat zij buiten hun wil om extra afval produceren die ze via restafvalzakken meegeven. Ziek zijn kost geld.

Navraag bij dienst Welzijn leerde ons dat de vraag tot een tegemoetkoming regelmatig gesteld wordt maar dat er dus op dit moment binnen Dilbeek geen tegemoetkoming bestaat. Nu, de vraag op zich is niet vreemd want er zijn heel veel gemeentes die wel zo’n specifiek reglement hebben voor deze doelgroep.

Voor Vlaams-Brabant: Leuven, Vilvoorde, Halle (de grootste) maar ook: Aarschot, Affligem, Beersel, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boutersem, Diest, Geetbets, Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Huldenberg, Kampenhout, Keerbergen, Kortenberg, Kortenaken, Landen, Linter, Meise, Opwijk, Rotselaar, Steenokkerzeel, Tielt-Winge, Tremelo, Wezembeek-oppem, Zaventem, Zemst en Zoutleeuw. Op de site van stoma-actief.be vind je een overzicht van de gemeentelijke reglementen per provincie.

Het aankopen van huisvuilzakken is een belasting die ervoor moet zorgen dat hoe meer afval je 'produceert' hoe meer je betaalt. Daar zit dus wel een duidelijke logica achter om te stimuleren dat je zo weinig mogelijk afval produceert. Het verhaal wordt wel lastiger als je buiten je eigen wil om, door een medische aandoening, toch meer dan gemiddeld afval gaat produceren. Het kan iedereen overkomen. M.a.w. je wordt extra belast omdat je het ongeluk hebt om een ziekte te hebben die extra afval met zich meebrengt. Of nog anders gezegd: ziek zijn kost geld.

Dan zou je kunnen stellen: dat is jammer maar helaas, afval is afval. Dikke pech. Maar wij kiezen ervoor om een - kleine! - sociale correctie te doen in het reglement zodat - met medisch attest als bewijs - een beperkte tegemoetkoming wordt gegeven aan die specifieke doelgroep.

De tussenkomst van Gino op de gemeenteraad kan je hier herbekijken.