CD&V Dilbeek agendeerde op de gemeenteraad van februari het voorstel om de rijrichting van de Verheydenstraat om te keren. Hierdoor zal het verkeer dat het centrum van Dilbeek wil bereiken vanaf de Ninoofsesteenweg niet langer langs de schoolpoort van Jongslag en Sint-Alena worden omgeleid.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen ondertekenden alle Dilbeekse lijsttrekkers een charter om prioriteit te geven aan verkeersveiligheid voor kinderen. CD&V wil hier nu concreet werk van maken met een eerste concreet voorstel.

Om het doorgaand verkeer te verminderen doorheen het centrum van Dilbeek voorzag het Masterplan Dilbeekse kern in een omleidingslus via de Oudesmidsestraat – Kasteelstraat – Sint-Alenalaan om sluipverkeer vanuit de Ninoofsesteenweg via de Verheydenstraat (en verder richting afrit 12) te ontmoedigen.  Vandaag blijkt dat deze omleidingslus niet het gewenste effect heeft maar integendeel voor een enorme toename van het sluipverkeer zorgt door de Oudesmidsestraat, een fietsstraat, langs gemeenteschool Jongslag en Vrije Basisschool Sint Alena.

Dit probleem werd al meermaals aangekaart door de betrokken scholen en ouderverenigingen.  Nu heel wat vernieuwde straten in het centrum geopend zijn, blijkt dat ook de herinrichting van deze straten de situatie niet verbetert. Wanneer ook de Sint-Alenalaan terug zal openen, dreigt de toestand nog te verergeren. Deze keuze uit het Masterplan moet dus herbekeken worden.

“Met het oog op een veiligere schoolomgeving voor de meer dan 500 betrokken kleuters en leerlingen willen we daarom de rijrichting in de Verheydenstraat omkeren en het doorgaand verkeer niet langer langs de Oudesmidsestraat en de schoolomgevingen om te leiden”, zegt fractieleider Jef Vanderoost. “Het centrum blijft vlot bereikbaar, maar om echt prioriteit geven aan kinderen in het verkeer houden we het doorgaand verkeer weg van de schoolomgeving”.

Onderstaande plan toont ons voostel:

Vandaag wordt verkeer dat via de Ninoofsesteenweg en de Verheydenstraat het centrum wil bereiken of doorkruisen omgeleid langs de schoolomgeving. Daarna kunnen ze op het kruispunt met de Spanjebergstraat/Kasteelstraat via het 2-richtings-deel van de Kasteelstraat verder richting Sint-Alenalaan of De Heetveldelaan naar hun bestemming.

In ons voorstel krijgt de bestuurder 2 opties bij het binnenrijden via de Verheydenstraat. Ofwel rechtdoor verder via de Verheydenstraat of naar rechts de Oudesmidsestraat in als de  scholen of de parking de bestemming is. Het doorgaand verkeer zal kiezen voor de kortste en snelste route via de Verheydenstraat, waardoor er minder verkeer langs de schoolomgeving zal rijden. Ook de sluiproute via de Oudesmidsestraat naar de Spanjebergstraat-Berchemstraat wordt minder vanzelfsprekend aangezien er een vlotter alternatief is via de Verheydenstraat en de Sint-Alenalaan.

Het centrum blijft in dit scenario vlot bereikbaar. Bezoekers aan de handelaars in de Verheydenstraat die via de Ninoofsesteenweg komen zullen de straat vlotter kunnen bereiken. En ook de bezoekers uit het westen en het noorden kunnen via de Roelandsveldstraat en het bovenste deel van de Oudesmidsestraat vlot naar de Verheydenstraat afzakken. De Roelandsveldstraat is dan ook als toegangsstraat voor het centrum voorzien in het Masterplan. In het stuk Kasteelstraat tussen de Sint-Alenastraat en de De Heetveldelaan kan in een volgende stap het éénrichtingsverkeer ook terug ingevoerd worden, conform de vernieuwde inrichting van de straat. De bezorgdheid van de handelaars dat de bezoekers uit Savio de Verheydenstraat niet langer vlot konden bereiken door de eenrichting verdwijnt, omdat dit nu eenvoudig mogelijk wordt via de Roelandsveldstraat-Oudesmidsestraat.

Om te vermijden dat wagens die de grote parking aan de Oudesmidsestraat verlaten toch nog een lus moeten maken door het centrum, kan het tweerichtingsverkeer heringesteld worden op het kleine stukje Oudesmidsestraat tussen de parking en de Verheydenstraat. Globaal kan zo ook het verkeer, zeker na de heropening van de Sint-Alenalaan, verder afnemen in de Spanjebergstraat.