Vanaf de oprichting van de verschillende gebouwen in de vrijetijdssector zoals CC Westrand en zwembad Dilkom werd er steeds voor gekozen om de gebruikers actief te betrekken bij het bestuur van hun infrastructuur. Dankzij de inzet en creativiteit van de vele vrijwilligers en personeelsleden actief in de vzw’s, groeiden deze gebouwen uit tot unieke bruisende referenties in onze regio. Inspraak, overleg en de kans om mee te beslissen waren altijd de basis voor het vrijetijdsbeleid en CD&V heeft hier steeds over gewaakt. Vandaag besliste het schepencollege om met deze unieke en waardevolle traditie van meer dan 50 jaar te breken en de vrijwilligers uit het bestuur te gooien.

“Onze fractie waarschuwde hiervoor al bij de vergeten viering van 50 jaar eerstesteenlegging van CC Westrand”, zegt Nele Groenweghe.  Door de afschaffing van de vzw’s worden alle beslissingen nog meer geconcentreerd in het schepencollege.  De gemeenteraad werd reeds in haar bevoegdheden uitgehold, nu verdwijnen ook alle beslissingen in de vrijetijdssector naar een toren van het kasteel.  Nochtans zijn er genoeg alternatieven om het bestuur van de stroom vrije tijd slagkrachtiger te maken. Zo is onze fractie al langer pleitbezorger voor het samenbrengen van de sector in één vzw, het versoepelen van de politieke teugels en het versterken van het inhoudelijke debat binnen de vzw’s, los van de drogere dagdagelijkse beslissingen. “Wat nu voorligt, is zeker niet het juiste antwoord op de bestaande problemen”.

“Dit is een stevige motie van wantrouwen ten opzichte van de bestuurders die door de meerderheidspartijen zelf in deze vzw’s zijn neergepoot en voor de schepen voor vrije tijd. Zij slagen er blijkbaar niet in om hun beleid samen met de verenigingen uit te stippelen.”, zegt Jef Vanderoost. Reeds eind vorige legislatuur pleegden de huidige meerderheidspartijen een coup op de bestuursorganen van de vzw’s door geen andere partijen toe te laten in het dagelijkse bestuur. Sindsdien ging het enkel bergaf en werd de politieke greep op het bestuur steeds groter. Heel wat bekwame mensen vertrokken, geëngageerde vrijwilligers haakten ontgoocheld af en bestuursleden werden nauwelijks betrokken bij het beleid. Het is dan ook behoorlijk ironisch dat men vandaag vaststelt dat de vzw’s niet naar behoren functioneren.

Maar het is vooral een motie van wantrouwen tegenover de vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor het vrijetijdsbeleid in onze gemeente. “Alleen al de manier waarop deze beslissing er nu komt getuigt van zeer weinig respect. In een vakantieperiode krijgen bestuursleden van de vzw, de adviesraden en gemeenteraadsfracties op zondag een uitnodiging om de dag daarop te komen luisteren naar een belangrijke mededeling. En terwijl die wordt toegelicht wordt ze al door een meerderheidspartij op sociale media gegooid”, zegt Frank De Clerck. En dat in een door de corona-crisis al uitzonderlijk moeilijke periode voor de vrijetijdssector.

Ook het personeel krijgt opnieuw een stevige bocht te verwerken. “Hun nieuw arbeidsreglement is nog maar pas goedgekeurd. Medewerkers van de gemeente werden gemotiveerd om over te stappen naar de vzw. Nu schiet men plots helemaal de tegenovergestelde richting uit”, zegt Gino Roesems.  Ook dit getuigt van zeer weinig respect.

Het contrast met de vorige reorganisatie van deze stroom, nog maar 4 jaar geleden, is groot. Toen werd de structuur uitgetekend in nauw overleg met alle vrijwilligers en uitgebreid en open besproken. Vandaag wordt iedereen voor een voldongen feit geplaatst. De boodschap dat er nu werk zal gemaakt worden van nieuwe vormen van participatie klinkt dan ook heel hol.  “Als je een en-en verhaal wil schrijven, zorg je dat je beslissing mee genomen en gedragen wordt door de verenigingen én heb je met hen een alternatieve vorm van participatie uitgewerkt”, zegt Jef Vanderoost. Nu zal men in 2021, na de afschaffing van de vzw’s, beginnen bekijken hoe men de participatie in de toekomst wil gaan aanpakken…

“CD&V is verbolgen dat een dergelijke beslissing op deze respectloze manier wordt genomen. Dit is niet de manier waarop wij met vrijwilligers, personeelsleden en de hele vrijetijdssector in Dilbeek willen omgaan”, besluit fractieleider Jef Vanderoost.