Op de gemeenteraad van 23 april diende Nele Groenweghe in naam van CD&V Dilbeek het voorstel in om veilige oversteekplaatsen voor voetgangers in te richten op de kruispunten Doylijkstraat/Roomstraat/IJsbergstraat en Rollestraat/Herdebeekstraat in deelgemeente Itterbeek.

Nele Groenweghe: “Op dit moment is er geen enkele veilige oversteekplaats in de omgeving van die kruispunten te vinden”. Deze kruispunten verbinden veel gebruikte assen naar Anderlecht, Sint-Pieters-Leeuw, Lennik en Groot-Dilbeek. Op de 2 kruispunten bevinden zich bushaltes en bovendien maken ze zelfs deel uit van het parcours van de Bruegelwandeling: duizenden wandelaars extra steken de kruispunten over. Er ligt een buurtwegennetwerk aan deze kruispunten, dus ook na het Bruegeljaar wordt er daar door wandelaars, fietsers en buurtbewoners overgestoken. Ook de horecazaken en de Bruegelkapel verwachten in de toekomst veel bezoekers. Op de Doylijkstraat en IJsbergstraat heerst er een snelheidsregime van 70/u en is het voor voetgangers moeilijk om een juist punt te bepalen waar men veilig kan oversteken.

De meerderheid OpenVLD-N-VA verwierp beide voorstellen met steun van het Vlaams Belang. Voor het kruispunt Herdebeekstraat/Rollestraat beloofde men wel een zone 30 in te voeren. Maar voor het gevaarlijkste kruispunt, de Doylijkstraat/Ijsbergstraat worden geen acties ondernomen. Hoewel vanuit de meerderheid wordt erkend dat er (veel) te snel gereden wordt, legt men de verantwoordelijkheid voor het veilig oversteken bij de voetgangers. Bovendien beweerde de bevoegde schepen onterecht dat de bushaltes weinig gebruikt worden. Naast schoollijnen 570 en 573 komt immers ook lijn 118 er frequent langs. “We zijn teleurgesteld dat deze meerderheid voor koning Auto kiest. CD&V kiest voor het STOP-principe: de veiligheid van de zwakke weggebruiker is voor ons prioritair”, zegt Nele Groenweghe. Het Vademecum Mobiel Vlaanderen ondersteunt dit standpunt. Het inrichten van veilige oversteekplaatsen is volgens de richtlijnen technisch perfect mogelijk.