Jef Vanderoost
schepen - 35 jaar - lijsttrekker
»

Problemen analyseren en oplossingen zoeken met de beschikbare middelen. Dat is nu eenmaal wat een ingenieur, zoals ik, doet. Dus toen Jan Margot mij in 2005 vroeg of ik interesse had in de Dilbeekse politiek, heb ik niet lang getwijfeld. Na mijn doctoraat heb ik daardoor niet echt veel meer klassieke ingenieurstaken verricht. Daarvoor laat mijn engagement als schepen sinds 2010 niet veel tijd meer. Maar dat maatschappelijk engagement zit in onze familie nu eenmaal in het bloed. En samen tot oplossingen komen, dat geeft me een fantastisch gevoel.

Als ik ’s avonds vanuit Schepdaal naar een vergadering vertrek, vraagt één van mijn dochters wel eens: “Papa, waarom moet jij
nu weer gaan werken?”. Ik zeg dan meestal: "Ik ga werken voor jou en voor je zussen." Want uiteindelijk doen we het voor hen, voor onze kinderen, voor onze toekomst.

We willen hen in een duurzaam en divers Dilbeek laten opgroeien waar iedereen mee is. We willen dat alle kinderen zich thuis voelen in onze gemeente en kunnen genieten van fantastische kinderopvang, scholen, speelruimte en allerhande activiteiten. Een Dilbeek waar we de stijgende kinderarmoede een halt toeroepen en een warm welkom geven aan kinderen op de vlucht. Een Dilbeek waar voetganger en fietser koning zijn en niet de auto. Waar we wonen in veilige, leefbare en betaalbare buurten waar mensen elkaar kennen.

Een Dilbeek waar we zorg dragen voor wie hetmoeilijk heeft, waar we zorgen voor dat duwtje in de rug, zodat iedereen niet alleen alle kansen krijgt, maar ook grijpt. Een Dilbeek waar je kan genieten van een zorgeloze oude dag. Een Dilbeek waarin we de levenskwaliteit verbeteren van iedereen, zonder onderscheid. Een Dilbeek waar mensen respect hebben voor elkaar en de natuur, waar ruimte is voor elk initiatief, gezond verstand én de zotste dromen.

Die én-én samenleving, daar gaan we voor. We gaan voor een positieve benadering, weg van de vriendjespolitiek of 'niet in mijn achtertuin'-discussies. Wij kiezen voor evenwichtige oplossingen en het algemeen belang in plaats van voor zondebokken. We
geloven dat we elk probleem samen kunnen oplossen, door bruggen te bouwen in plaats van muren. En daarbij komt een ingenieur natuurlijk van pas.